Waldvogel: Jula som dødvektstap

Professor Joel Waldvogels teori «The deadweight loss of christmas» er akkurat som juletrepynt, like hyggelig å finne fram igjen år etter år. Hør bare:

Waldvogels poeng er at hvis man bruker 100 kroner på en gave mottakeren ville brukt høyst 10 kroner på, dersom han hadde valgt den selv, så blir 90 kroner rent tap. Det er altså ikke en økonomisk transaksjon der noen vinner og noen taper, det er derimot tap – tap, derav «deadweight loss». Det ville vært smartere å gi hverandre penger. Eller kutte ut hele gaveprosjektet.

Vil du ha mine saker rett i innboksen? Da får du også eboka «Det glade vanvidd» gratis som velkomst. Her er lenken for å melde seg på nyhetsbrevet.

Steinar Strøm mener også at julegaver er sløseri, og han anslo det norske julegavetapet til fem milliarder kroner da han skrev om saken i E24 ved nyttårstider 2010. Han mener alle julegaver bør overlates til besteforeldre. De gir nemlig penger, slik at barnebarna velger gaver selv, eller de blir med dem en formiddag på shoppingsenteret. Begge deler er økonomisk effektivt, fordi mottakeren får følge sine egne preferanser.

Julehandelsskeptikere faller i tre grupper, skrev Kjetil Wiedswang i Dagens Næringsliv 27.11.2010, det er a) De som ikke forstår seg på økonomi. b) De som forstår seg for mye på økonomi og c) Menn.

Mystisk nok får jeg færre og færre julegaver for hvert år jeg drar Waldfogel opp av posen. Hva kan det komme av?

Les den lengre saken her: Angrip meg ikke med julegaver eller Kjetil Wiedswangs sak om julehandel.